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Geography, memory and identity in Alice Munro’s The View From Castle Rock

Chiara Licata

[Publication en ligne : 15 juillet 2019]


Résumé :
Le but de cet article est d’analyser les relations entre la forme brève, la mémoire et la construction de l’identité dans le recueil de nouvelles d’Alice Munro The View from Castle Rock. Alice Munro enquête sur les origines de ses ancêtres qui s’étaient installés au Canada de l’Écosse dans la première moitié du XIXe siècle : son écriture dessine avec précision les endroits où ils se sont installés, les paysages dans lesquels elle a grandi, l’imaginaire sauvage de son enfance. Le passé, recréé sous son aspect historique et géographique, est une trace vivante de la mémoire. De cette façon, je vais illustrer la manière dont l’art du récit bref de Munro permet la construction de la subjectivité à travers la récupération du passé et l’élaboration d’un type de nouvelle « heterodoxe ».

Mots-clés : brièveté, mémoire, identité, nouvelle, Alice Munro, The View From Castle Rock.

Abstract : In this article I will discuss the way Munro deals with the short form along with the question of the redefinition of the self through memory in the short story collection The View from Castle Rock. Munro investigates the origins of her ancestors who had settled down in Canada from Scotland in the first half of the nineteenth century : her storytelling maps with accurate precision the places where they landed, the landscapes of the country she grew up in, the wild imaginary of her childhood. The past, recreated in its historical and geographical guise, looks like the stamp of identity and the living trace of memory : this way I will illustrate how Munro’s art of short story enables the construction of the self through the rescue of memory as the leading faculty to shield subjectivity and through the elaboration of a “heterodox” type oh short story.

Keywords : brevity, memory, identity, short-story, Alice Munro, The View From Castle Rock.

Pour citer cet article : Chiara Licata, « Geography, memory and identity in Alice Munro’s The View From Castle Rock », Formes brèves et modernité, Walter Zidarič (dir.), Atlantide, n° 9, 2019, p. 69-78, http://atlantide.univ-nantes.fr

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