The Obscenity of Violence, the Obscenity of Theatre. The Dramaturgy of Carmelo Bene’s Last performance disconcertment
[Publication en ligne : 20 mars 2017]
Résumé : Cet article porte sur la dramaturgie du dernier spectacle (2000) de Carmelo Bene, L’In-vulnerabilità d’Achille. Impossibile suite tra Ilio e Sciro. Spettacolo-sconcerto in un momento (L’In-vulnérabilité d’Achille. Suite impossible entre Ilion et Skyros. Spectacle-concert en un moment) , qui explore le thème de la violence et de l’obscénité à travers plusieurs versions du mythe d’Achille traitant particulièrement de la conduite amoureuse du plus grand héros de l’Iliade. À travers cette thématique, Carmelo Bene met en question, pour la dernière fois, le phénomène théâtral lui-même.
Mots-clés : Carmelo Bene, Achille, Penthésilée de Kleist, représentation/irreprésentabilité, réécriture dramaturgique.
Abstract : This paper is on the dramaturgy of Carmelo Bene’s last performance (2000), L’In-vulnerabilità d’Achille. Impossibile suite tra Ilio e Sciro. Spettacolo-sconcerto in un momento (Achilles’ In-vulnerability. Impossible suite between Ilio and Sciro. Performance-disconcertment in one moment) , which explores the theme of violence and obscenity through many versions of the Achille’s myth regarding especially the love behaviour of the greatest warrior of Iliad. Through this theme, Carmelo Bene questions, for the last time, theatre itself.
Keywords : Carmelo Bene, Achilles, Kleist’Penthesilea, representation/unpresentability, dramaturgical rewriting.
Pour citer cet article : Cristina De Simone, « The Obscenity of Violence, the Obscenity of Theatre. The Dramaturgy of Carmelo Bene’s Last performance disconcertment », Violence tragique et guerres antiques au miroir du théâtre et du cinéma (XVIIe-XXIe siècles), Tiphaine Karsenti et Lucie Thévenet (dir.), Atlantide, n° 6, 2017, p. 83-90, http://atlantide.univ-nantes.fr
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